Kategoriat
Yhteisöasuminen Yhteisöllisyys

Houkuttelevat nykyasumisen konseptit Kanta-Hämeessä

Olin tänään kutsuttuna asiantuntijana Tampereen Yliopiston ja Hämeen liiton järjestämässä teematyöpajassa.

Olin ilahtunut kutsusta. Ensinnäkin on mukavaa kuulla olevansa jonkun asian asiantuntija. Myös tilaisuuden järjestäjät olivat arvovaltaisia.

Työpaja liittyi Asumisen Häme -hankkeeseen. Asiantuntijoiden tehtävänä oli arvioida hankkeeseen valittuja konsepteja. Oli mielenkiintoista, miten ne olivat valikoituneet. Merkittävä osa konsepteista ei sijainnut Hämeessä. Onneksi muutama sijaitsi. Sinänsä olisi ollut kiinnostavaa saada Pelarconin Riihimäki -hanke asiantuntijoiden arvioitavaksi. Ehkä se ei ole vielä riittävän pitkällä oleva ”konsepti”, jotta se olisi valikoitunut mukaan.

Hankkeessa on koottu todella paljon tietoa. Siihen on mahdollista tutustua tämän linkin takaa.

Ilahduttavin asia oli otsikon sana houkutteleva. Monesti ajatellaan, että asunnon houkuttelevuuden ratkaisee kolme asiaa. Sijainti, sijainti ja sijainti.

Tällainen tulokulma ei juuri kannusta kehittämään konsepteja. Sinänsä oli ilahduttavaa, ettei kukaan tuossa työpajassa sanonut tuota kulunutta lausetta. Uskon nimittäin vakaasti siihen, että asuntojen samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin hyödykkeiden kysyntä on aivan yhtä paljon riippuvainen Porterin kolmesta muustakin P:stä, jotka ovat product, price ja promotion (tuote, hinta ja markkinointi).

Toinen mielenkiintoinen kysymys oli nykyasuminen. Tämän osalta odotukset olivat korkeammalla. Esitellyt konseptit olivat kovin kunnianhimottomia. Ehkä tavoitteena oli ollut löytää toteuttamiskelpoisia malleja. Tämä tietysti vähentää mallien ”visionäärisyyttä”. Toisaalta malleja oli haravoitu aika laajalta alueelta ja uskon, että esimerkkihankkeiksi olisi ollut tarjolla mielenkiintoisempiakin toteutuksia.

Mikä on konsepti?

Strategiakieli on varsin liukasta. Samalla asialla voidaan tarkoittaa varsin monenlaisia asioita. Ongelma on se, että termin käyttö synnyttää kuulijan mielessä ajatuksissa tietynlaisen konnotaation. Minusta ainoa selkeä yksiselitteinen konnotaatio sanalle konsepti on ruudullinen A3-arkki, joka on pituussuunnassa taitettu kahtia. Ehkä tyhjä konseptiarkki sisältää lupauksen ja mahdollisuuden. Tyhjä arkki herättää pelkoa. Se ei ehkä ollut nykyasumisen konseptien tarkoitus.

Sanaa konsepti käytetään hyvin erilaisissa merkityksissä ja sillä tarkoitetaan erilaisia asioita. Minusta asumisen konsepti rinnastuu lähinnä liiketoimintakonseptiin. Sen parempi vastine olisi liiketoimintamalli. Liiketoimintamalli voidaan yksikäsitteisesti määritellä liiketoimintamalli kanvaasin avulla. Niitäkin löytyy toki useita vähän erilaisia, mutta niiden pääidea on sama.

Tampereen yliopiston tutkijaryhmä on tehnyt suuren palveluksen asumista koskevalle keskustelulle määrittelemällä, mitä he asumisen konseptilla tarkoittavat.

Jäin miettimään, kannattaisiko asumisen konsepteja varten laatia liiketoimintamallikanvaasia vastaava dokumentti. Sen avulla toteutettuja malleja olisi helpompi vertailla. Niistä saisi nopeammin käsityksen. Ne myös auttaisivat uusien konseptien keksijöitä pääsemään nopeammin liikkeelle. Aina ei kannata lähteä nollista. Järkevämpää olisi lähteä siitä, mihin muissa hankkeissa on päästy.

Kanvaasien tekeminen ei vain ole kovin helppo työ.

Tekstin kirjoittaja on Pelarconin perustaja varatuomari Samuel Kopperoinen, jolla on lähes kahdenkymmenen vuoden kokemus asuntohankkeiden kehittämisestä ja rakennuttamisesta.

Oletko miettimässä uusia asumisen ratkaisuja? Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Samuel Kopperoinen
samuel.kopperoinen@pelarcon.fi
040 7365 049